Een nieuw verslag vanuit Canada! - Reisverslag uit Kingston, Canada van Marlie Engelen - WaarBenJij.nu Een nieuw verslag vanuit Canada! - Reisverslag uit Kingston, Canada van Marlie Engelen - WaarBenJij.nu

Een nieuw verslag vanuit Canada!

Blijf op de hoogte en volg Marlie

18 September 2014 | Canada, Kingston

Ik ben alweer twee weken op de uni bezig, en de introductieweek lijkt alweer maanden geleden. Maar het bevalt nog steeds erg goed hier!

Tijdens de introweek leren we de cheers die we de rest van de week nog vaak zullen horen. De cheers zijn traditie hier op Queen’s, het zijn een soort rijmpjes met bijbehorende dansjes. De bekendste cheer is de Oil Thigh. Deze wordt ook gebruikt tijdens de wedstrijden van de Gaels, het American Football team van Queen’s.
Een ander onderdeel van de introweek is het beruchte verfgevecht. We verzamelen allemaal rondom een gigantisch plastic zeil, waarop allerlei potten verf verspreid staan. Op het startsein rent iedereen het zeil op, en begint met verf te gooien. Al snel zit alles en iedereen onder de verf. Ik heb verf over mijn hele gezicht, en ook mijn haren zijn niet helemaal schoon gebleven. ’s Avonds is het semiformal dinner, waarbij we allemaal netjes gekleed moeten gaan. Aangezien ik met nog vier anderen samenwoon in een huis, en er maar 1 douche is, moeten we dus snel douchen. Het is echter latexverf, en het gaat echt niet zomaar uit je haar.
Verder hebben we tijdens de introweek onder andere een campustoer gehad, werden we officieel welkom geheten tijdens een welkomsceremonie inclusief schotse muziek met doedelzakken, en zijn we ook nog naar de Toronto Zoo geweest.
En ’s avonds natuurlijk op stap. Na het stappen haal je hier geen broodje kebab, maar dan ga je poutine eten. Poutine is een typisch Canadees gerecht, vergelijkbaar met de kapsalon in Nederland. Het bestaat uit friet met jus en kaas, en het is best prima te eten na het stappen. Ik moet dit echter niet elke week eten, want het is echt megavet, en ik wil niet 10 kilo zwaarder terugkomen haha.

En dan moet ik er na een week van allemaal leuke activiteiten ook weer aan geloven, terug naar de uni. De colleges hier zijn echt heel anders dan ik in Nederland gewend ben. De zalen zijn een stuk kleiner dan in Tilburg, er passen namelijk maar maximaal 50 mensen in een zaal. En dan krijgen we ook nog allemaal naambordjes. Voor elke les moet je hier weer nieuwe artikelen voorbereiden. En doordat de zalen zo klein zijn moet je dat ook echt doen, want ze stellen gewoon op de persoon af vragen. Je kunt je dus helaas niet zo goed achter andere mensen verstoppen als er iets gevraagd wordt. Het is wel even wennen om voor elke les opnieuw dingen te moeten voorbereiden. Thuis begon ik namelijk pas een paar weken voor de tentamen met leren. Maar hier heb ik gelukkig geen eindtentamens, wat betekent dat ik al eind november klaar ben. Verder heb ik iedere vrijdag vrij, en begint mijn eerste college pas om 11:30. Ik mag dus niet klagen.
Een ander ding dat opvalt op de uni hier is dat iedereen rondloopt met kleding van Queen’s. Op de uni wordt van alles verkocht met ‘Queen’s university’ erop. Je kunt het zo gek niet bedenken, of het bestaat. Van truien tot mokken en van sportbroeken tot rompertjes, overal staat Queen’s op. Het lijkt net de merchandise van een voetbalclub. Ik heb mijn eerste t shirt met Queen’s university erop ook al aangeschaft, om niet achter te blijven op de rest.

Hoewel ik doordeweeks gewoon naar de uni ga, lijkt het elk weekend wel vakantie. Afgelopen weekend zijn we naar Montréal geweest, wat echt superleuk was! De stad doet heel Canadees aan, maar het oude deel heeft veel weg van een Europese stad, met smalle straatjes en oude kathedralen. Er was ook een festival speciaal voor internationale studenten, en iedereen moest zijn vlag meebrengen. Helaas viel het festival zelf nogal tegen, maar dat kwam ook doordat het niet erg warm was. De temperatuur in Montréal was overdag maar iets van 12 graden, en daar was ik niet echt op gekleed. Gelukkig was het bij terugkomst in Kingston wel weer warmer. Ze zeggen hier dat het eind september al kan gaan sneeuwen, omdat het een koude zomer was. Van mij mag dat nog wel even wachten, want ik denk dat ik hier nog genoeg sneeuw zal meemaken!

Aankomend weekend gaan we met de auto naar de Niagara falls, en een weekend later staat er een trip naar Toronto gepland. Ik vermaak me hier nog wel even!

Liefs vanuit Kingston,

Marlie

  • 18 September 2014 - 10:31

    Marjo Domhof:

    Ha die marlie
    Leuk om weer te lezen je reisverslagje, af en toe colleges en veel andere leuke dingen te zien en te ondernemen . De Niagara falls is ook wel erg indrukwekkend denk ik . Veel fun daar en denk eraan niet te dicht bij het randje.
    Tot horens groetjes mam


  • 18 September 2014 - 19:48

    Karin Domhof:

    Hoi Marlie,
    Ik had gisteren al gereageerd op de foto,s , nu met jou uitleg erbij kan ik ze linken. Leuk zulke intro-aktiviteitn met verf! Geniet van alle indrukken en ik zeg ook" niet te dicht bij het randje"
    Groetjes van ons allen.

  • 18 September 2014 - 21:30

    Giel Van Engelen:

    Hoi lieve Marlie,
    Kei leuk om je verslag te lezen !! En behalve dat deze uni op individuele basis op kennis test lijkt 't me een kwestie van 'dapper volhouden' .... met de cheers, de stoere knappe Gaels, the bags & pipes en jij in je nieuwe Queen's outfit, ha ha.
    Houd vol, hé ... maar met opnieuw Toronto bezoeken en de Niagara Falls in je agenda lukt dat vast wel ! Super groet, Giel

  • 26 September 2014 - 10:35

    Jacqueline:

    Hi Marlie,
    Leuk verslag, leuk om te volgen , wat fijn om zo'n student te zijn..... groetjes vanuit het herfstachtige Holland, Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlie

Jaaa vier maanden studeren in Canada! Eindelijk is het dan zover! Ben je benieuwd naar wat ik allemaal meemaak hier? Houd dan mijn blog in de gaten! Ik zal proberen om regelmatig een nieuwe update te posten

Actief sinds 29 Aug. 2014
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 4664

Voorgaande reizen:

29 Augustus 2014 - 27 December 2014

Canada

Landen bezocht: